Bij een onlangs uitgevoerde enquête door een Chinese krant is gebleken dat bijna 40% van de respondenten toegeeft vervalste alcoholische dranken te kopen. Het artikel stelt daarom dat drank het ‘zwaarst getroffen’ product onder de namaakgoederen is.

De krant ‘Southern Metropolis Daily’ uit Guangzhou voerde zijn onderzoek uit onder de naam ‘Gezonde levensstijl en consumptie’. Hierin gaf 32,1% van de respondenten toe namaak wijn te kopen, wat behoort tot een van de hoogste van de onderzochte categorieën: bier, geïmporteerde dranken, zuivelproducten, frisdranken en babymelk. Voor bier ligt het aantal op 16,92% en voor geïmporteerde dranken op 17,78%. Zhu Danpeng, een analist van China’s voedsel en drank industrie, verklaart het lagere percentage op bier door een relatief lagere marge vergeleken met wijn.

Bovendien biechtte ongeveer 70% van de respondenten op dat ze niet weten hoe ze een namaak wijn van een echte kunnen onderscheiden en slechts 43% wist hoe ze hun consumentenrechten konden verdedigen nadat ze namaakproducten verkocht werden. Deze bevindingen bevestigen dat nu de vraag naar wijn in China stijgt, een groter aantal consumenten in aanraking komt met namaakproducten.

Recentelijk heeft de politie in de Anhui provincie in oost China voor US$ 4,7 miljoen aan namaakdrank in beslag genomen. Daarnaast zijn ook in de Hubei provincie 11.700 flessen namaakdrank gevonden. Namaakwijn is ook een plaag op China’s groeiende wijnmarkt; naar verwachting wordt China ’s werelds op twee na meest waardevolle wijnmarkt in 2020. Hoewel de exacte omvang van de namaakwijn in China lastig in te schatten is, is er geen tekort aan verslagen van namaakwijnen en geïmporteerde dranken.

Net als de namaak wijnen, worden er ook veel namaak wijnkasten in China gemaakt. Alleen blijven deze wijnkasten niet in China, maar komen naar Europa. Op het eerste gezicht lijk je een kwalitatief goede wijnkast te kopen, omdat hij qua uiterlijk lijkt op de meest vooraanstaande Europese merken, maar als je goed kijkt en voelt aan de materialen, zie je dat je duidelijk met een kwalitatief mindere variant te maken hebt. Leg uw kostbare wijnen niet in een namaak wijnkast, maar investeer in een kwalitatief goede Europese variant. Uw wijn verdient het.

Bron: thedrinkbusiness.com, Natalie Wang

namaakwijn

De niet bestaande ‘tweede wijn’ van Petrus tijdens Chendu’s wijnbeurs afgelopen jaar.